Gabinet
logopedyczny
sala 18
Godziny pracy:
Poniedziałek
7.45 – 13.30
Wtorek 7.45 -
13.30
Środa 10.00 –
15.00
Czwartek 9.30 -
13.30
Piątek 7.45 –
13.15 |
Terapia
logopedyczna
Terapia
logopedyczna to
specyficzne,
zamierzone
oddziaływania
ukierunkowane na
usunięcie
wszelkich
zakłóceń procesu
porozumiewania
się, gdyż
ostatnie badania
wykonane przez
Uniwersytet
Śląski wskazują,
że 40% polskich
sześciolatków ma
kłopoty z
prawidłowym
wymawianiem
głosek. Ponad
połowa uczniów
pierwszych
trzech klas
szkoły
podstawowej
wypowiada się
niewyraźnie,
krzykliwie lub
zbyt cicho. To
dwukrotnie
więcej niż przed
dwudziestu laty!
Za kilka lat
większość dzieci
mających wady
wymowy będzie
miała kłopoty ze
znalezieniem
atrakcyjnej
pracy, jeśli
nikt z nimi nie
będzie pracował
nad poprawą
wysławiania się.
I dlatego tak
ważna jest
terapia
logopedyczna.
|

mgr
Renata
Kuczyńska-Wichmann
logopeda
terapeuta
pedagogiczny
Trapią
logopedyczną w
naszej szkole
objęto
czterdzieścioro
siedmioro uczniów,
każdy z nich ma
ułożony
indywidualny
program terapii,
w zależności od
rodzaju
zaburzenia,
wieku i
możliwości
psychofizycznych.
Staram się, aby
w gabinecie
panowała
spokojna, domowa
atmosfera.
Chciałabym, aby
dzieci czuły się
tu dobrze, bez
obaw ćwiczyły i
uczyły się
prawidłowej
wymowy
najczęściej
poprzez zabawę.
Dążę do tego,
żeby spotkania
były
przyjemnością, a
nie kojarzyły
się z kolejną
wizytą u
specjalisty. Z
doświadczenia
wiem, że taki
system ułatwia
kontakt z
dzieckiem, a
przede wszystkim
przyspiesza
terapię i
polepsza jej
skuteczność.
Zajęcia odbywają
się raz w
tygodniu i
trwają do 25
minut w
zależności od
możliwości
indywidualnych
dziecka.
|
Oddziaływania
terapeutyczne
mają na celu:
- usuwanie zaburzeń mowy;
- przywracanie mowy w przypadku jej utraty;
- nauczanie mowy, która się nie wykształciła;
- wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej zarówno w mowie jak i w piśmie.
Czas trwania
terapii
uzależniony
jest:
- od wieku dziecka (im wcześniej zaczynamy, tym szybciej osiągamy sukces);
- stopnia złożoności wady;
- indywidualnych cech psychofizycznych dziecka;
- współdziałania z domem
rodzinnym (dziecko powinno zalecony materiał wykonywać w domu),
nauczycielami, a także ortodontą, laryngologiem, audiologiem czy
neurologiem.
|
W
terapii
logopedycznej
wykorzystuję:
-
ćwiczenia
usprawniające
motorykę i
kinestezję
aparatu
artykulacyjnego,
- ćwiczenia
oddechowe ,
fonacyjne i
artykulacyjne,
- ćwiczenia
słuchu
fonemowego,
- logorytmikę,
- masaż Castillo
Moralesa,
- kinezjologię
edukacyjną -
gimnastykę
mózgu,
- ergoterapię,
- relaksację,
- terapię
ruchowa
połączoną z
zabawą,
ćwiczenia
ortograficzne.
|