Aktualności |
„Czyste
powietrze wokół
nas” |
Sprawozdanie z
realizacji
Przedszkolnego
Programu
Edukacji
Antynikotynowej
„Czyste
powietrze wokół
nas”
zrealizowanego w
roku szkolnym
2013/2014
w oddziale
przedszkolnym
przy
Zespole Szkół
im. M. Kopernika
w Gubinie
Szkoła
Podstawowa nr1
Realizator
programu:
Małgorzata
Cichowicz |
Wprowadzenie
wychowania
antynikotynowego
jako części
wychowania
zdrowotnego w
najmłodszym
wieku stanowi
pierwsze ogniwo
w łańcuchu
działań
edukacyjnych na
rzecz
kształtowania
świadomych
postaw
antynikotynowych
u dzieci
przedszkolnych.
W roku szkolnym
2013/2014
oddział
przedszkolny
naszej szkoły,
do którego
uczęszczają
dzieci
5 i 6
letnie
przystąpił do
realizacji
przedszkolnego
programu
antynikotynowego
„Czyste
powietrze wokół
nas”,
nad którym czuwa
Państwowa Stacja
Epidemiologiczno
- Sanitarna w
Krośnie
Odrzańskim.
Projekt był
adresowany nie
tylko do dzieci,
ale i do
rodziców.
Założeniem
programu było
wykształcenie u
dzieci świadomej
umiejętności
radzenia sobie w
sytuacjach, w
których inne
osoby palą przy
nich papierosy
oraz wzrost
kompetencji
rodziców w
zakresie ochrony
dzieci przed
ekspozycją na
dym tytoniowy.
Pierwszą z form
było
zapoznanie
rodziców z
założeniami
realizacji
programu,
wyrażenie zgody
na udział
dziecka w
programie oraz
wysłuchanie
informacji na
temat: „
W jakim
stopniu dzieci
są narażone na
bierne palenie,
czy rodzice są
świadomi
zagrożenia
płynącego z
palenia
papierosów”.
Informacje te
na
zebraniu
przekazała
pielęgniarka
szkolna pani
Grażyna
Kufczyńska.
Kolejną formą
był cykl zajęć
dydaktycznych
skierowany do
dzieci,
składający się z
5 zajęć
warsztatowych.
- ,,Wycieczka po
okolicy”
- „Co i dlaczego
dymi?”
- „Jak się
czuję, kiedy
dymi papieros?”
- ,,Co się
dzieje, gdy
ludzie palą
papierosy?”
- ,,Jak unikać
dymu
papierosowego?”
Poszczególne
zajęcia były
skoncentrowane
na pobudzeniu
różnych form
aktywności
dziecka przez
zabawy twórcze,
tematyczne,
grupowe. Na
zajęciach dzieci
wykonywały
odpowiednie
rysunki, których
celem jest
uświadomienie
szkodliwości
dymu
papierosowego,
ćwiczenia
oddechowe i
relaksacyjne
przy
akompaniamencie
muzycznym,
uświadamiające,
iż oddychanie
świeżym
powietrzem jest
zdrowe. W formie
pantomimy
naśladowały
zachowanie osób
niepalących i
palących,
wykonały symbol
papierosa jako
znak zakazu
palenia.
Zajęciom
towarzyszyła
wykonana przez
nauczyciela
sylweta
dinozaura „Dinusia”,
którego dzieci
wspólnie z
nauczycielem
pomalowali.
Nauczyli się o
nim piosenki.
Dinuś
pomagał dzieciom
w rozwiązywaniu
stawianych zadań
problemowych,
uczył
współdziałania w
zespole i
odpowiedzialności
za efekt
końcowy.
Ostatnim
elementem
programu było
spotkanie z
rodzicami, na
którym dzieci
dały krótki
występ
artystyczny,
promując hasła
antynikotynowe,
wręczyły
rodzicom symbol
zakazu palenia
przy dzieciach.
W ramach
realizacji
zagadnień
programu,
została
zorganizowana
wystawa dla
rodziców i
uczniów naszej
szkoły, na
której zostały
wyeksponowane
prace plastyczne
dzieci: plakaty,
rysunki,
znaczki, hasła
"Nie pal przy
mnie”
oraz
informacje o
szkodliwym
paleniu
papierosów.
Dzięki temu
programowi
dzieci
usystematyzowały
swoją wiedzę na
temat
szkodliwości
dymu
nikotynowego,
dowiedziały się
jak dbać o
zdrowie swoje i
innych, co to
jest czynne i
bierne palenie
oraz gdzie są
najbardziej
narażone są na
dym tytoniowy.
A oto przykłady
naszej pracy:
1.
Wycieczka po
okolicy.
Dzieci udały się
na spacer po
Gubinie.
Wcześniej
zostały
poinformowane,
że podczas
wycieczki mają
obserwować z
czego wydobywa
się dym.
Spacerując
bacznie
rozglądały się,
żywo reagując na
zauważone źródło
dymu.
2. Co i
dlaczego dymi?
Podczas drugich
zajęć dzieci
zostały
podzielone na 4
grupy. Każda
miała narysować
źródła dymów
zaobserwowanych
na wycieczce. |
Po skończonej
pracy
poszczególne
zespoły omawiały
swoje rysunki i
porównywały je z
tablicą, na
której zostały
zawieszone
obrazki z
różnymi źródłami
dymów. |
3. Jak się czuję, kiedy dymi papieros?
Na tych zajęciach dzieci poszerzyły wiedzę dotyczącą szkodliwości dymu papierosowego poprzez zabawę w „Kwiatki” do muzyki relaksacyjnej.
|
|
Pokaż, jak taki kwiatek wygląda |
|
|
|
Kwiatki
oddychające
świeżym
powietrzem |
zadowolone |
|
|
smutne |
duszące się
od dymu
papierosowego |
Zapoznały się
z
maskotką
programu
dinozaurem
Dinkiem, co było
dla nich miłym
zaskoczeniem.
Dowodem na to,
była
fantastyczna
zabawa
- wspólne
kolorowanie
Dinka wykonanego
wcześniej przez
panią. |
Przykład naszej
pracy.
|
|
W wolnej chwili
każdy chciał
pokolorować
jeszcze małego
Dinka, odbitego
na papierze/ w
tle słychać było
piosenkę o Dinku/.
|
|
|
A oto nasze
Dinusie. |
4. Co
się dzieje,
kiedy
ludzie
palą papierosy?
Na tych
zajęciach dzieci
poznały
historyjkę o
podróży Dinusia pociągiem.
Najpierw bawiły
się przy
piosence „Jedzie
pociąg z daleka”
– wcielały się w
rolę maszynisty
i podróżnych,
|
później siedząc
na dywanie
słuchały z
zainteresowaniem
opowiadania i
chętnie wcielały
się w rolę
dinozaura, który
podróżował w
wagonie dla
niepalących.
Dzieci były
wtedy wesołe,
udawały stukot
kół, a później
siedząc w
wagonie dla
palących - mocno
przy tym
kaszlały
zatykając buzie,
bolała ich
głowa, piekły im
oczy. |
5. Jak unikać
dymu
papierosowego?
Ostatnie
zajęcia
polegały na
rozwijaniu
umiejętności
zachowania się,
gdy znajdują się
w zadymionych
pomieszczeniach
oraz
umiejętności
radzenia sobie w
sytuacjach,
w których inni
palą papierosy.
W realizacji
zadania
wykorzystałam
tabliczki ,
hasła,
|
|
Każde dziecko
narysowało
obrazek
przedstawiający
zakaz palenia |
oraz wykonało
symbol papierosa
dla swoich
rodziców z
napisem „ Nie
pal przy mnie” |
|
|
W tym samym dniu
obyło się
spotkanie z
rodzicami , na
którym dzieci
przedstawiły
krótki program
artystyczny
uświadamiając
rodziców
o szkodliwym
paleniu
papierosów i
wręczając im
znak zakazu
palenia przy
dzieciach.
|
Na zakończenie
programu została
zorganizowana
wystawa dla
uczniów naszej
szkoły.
|
|